Kamphundar = Mördare?

                                                                 Datum: 2011-01-26 / Tid: 21:24:07

Mördare finns inte bland hundar bara bland människor. Det ända felet en hund kan göra är att älska fel person.
En person som missbrukar dess förtreonde och inte ger hunden det den behöver. En hund som morrar eller skäller åt andra hundar är inget monster, det är en hund som saknar en viktigt förebild något som i folkmun heter flockledare.

Om en hund saknar flockledare eller förebild tar hundens instinkter över, och den morrar eller attackerar. Detta
är inget generellt för kamphundar, det gäller alla hundar, för hundar härstammar från samma grund - vargen.
Det ligger i dess natur att bete sig så, om det sedan råkar finnas mer hundar som morrar och skäller av
kamphundsraser beror det endast på att detta är den nya trendhunden och coolhetsstatus för osäkra ungdomar.
Om det är en ung och omogen person som får en av dom starkaste raserna så är det såklart dåligt utgångsläge,
dessa ungdomar har kanske knappt börjat få koll och ansvar om sig själv, och förstår inte allvaret i en kamphunds natur, den behöver jobba. Det är en riktig atletmaskin som kräver oerhört mycket av sin ägare för att förbli stabil.

Jag tror att det alltid kommer finnas syndabockar i hundvärlden. Ett tag tänkte jag att om jag skaffar en av varje, så kanske jag kan motbevisa folk. Men det kommer aldrig hända. Det kommer ständigt nya offer. Just nu är det kamphundar.

Själv har jag bara erfarenhet av amstaffmix, bullmastiff och rottweiler. Helt otroliga hundar!!
Varningarna haglade, en stor hund, en ENVIS vaktig bulle. Hmm, alltså visst det finns vaktegenskaper, men med vår kunskap så var den en perfekt förstagångshund. Även våran amstaffblandis, som var lite illa psykiskt från början och värre blev det när våran katthatande kamphund flyttade in med oss och två katter. Behöver jag säga att våran lyckade lilla saga inte var ett mirakel utan ett bevis på att om man TROR på hunden, så kommer den att klara allt.

Sedan blev det åter igen bullmastiff, och rottweiler. Återigen, underbara hundar, härligt temprament och bara man vet hur man ska göra och tillgodo se dess behov. Jag är helt övertygad om att tex en kamphund med fel grunder kan bli precis hur stabil  som helst om det bara finns människor som vill försöka hjälpa den, och som tror på den med ett tydligt mål.

Någon gång hoppas jag kunna sprida vidar hur man "bör" göra, för jag gör det varje dag, ser till att stimulera och motivera mina hundar åt rätt håll. Jag hoppas och vet, att om alla med fördomar om vissa raser satte sig in mer i situtionen hade inte hundrastism funnits, och det är jag helt övertygad om.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback