En mat-tants bekännelser

                                                                 Datum: 2010-08-15 / Tid: 00:22:32

Jag jobbar med mat, äter mat, utfodrar djur med mat och är helt enkelt lite tvunget matintresserad och klurar mycket på olika mattrendet, för det finns faktiskt just mattrender. Hur som helst önskar jag ibland att jag åt bättre och mindre halvfabrikatigt än jag ibland faktiskt gör, men man är väl en stressad halvlat svensk... ;-)

En sak jag är intresserad av är tex ekologiskt och vegetariskt.

Tex, jag tror absolut att om alla människor i världen åt vegetariskt 1 dag i veckan så hade köttproduktionen och miljöförstöringen som köttproduktionen ger med sig, minska radikalt. Dock är detta bara ett önsketänkande. Fast jag vill köra på meatfree monday, ett bra koncept och jag tror två saker, att vi behöver kött men att vi inte behöver så mycket kött.

även om vegeterianer klarar sig bra, så tror jag i slutändan att vi mår bäst av en viss mängd kött, dock inte till varje måltid. Vilken människa förr i tiden hade en ko vid varje middagstillfälle...? Mest var det säkert rötter och bär och mer "lättfångade" saker..?

Jag måste tex försöka sluta med allt vitt bröd, min last. Mackor. Till frukost, ibland lunch och på kvällskvisten. 3 gånger om dagen x vitt bröd. O-ultimat! Jag åt bra när jag tränade och vi tex hade våran juicemaskin, det var alla möjliga frukter och linfröolja värsta kickstarten på dagen! Ska köpa en sån igen när vi flyttar in, helt grymm skapelse! :-)

En annan sak som fortsätter störa mig är tex det här med köttindustrin, uppfödningen av alla polska, danska och tyska djur som Sverige har. Vi är storkonsumenter på billigt kött, tro mig jag ser det! Dock är det en delad fråga, lika väl som många suktar efter billigt importkött är det stor efterfrågan på KRAV och ekologiskt svenskt kött. Ekologikst är bra, men KRAV är den svenska standarden, därför är en KRAVmärkt produkt alltid ekologiskt, men inte alltid nödvändigtvis vice-versa.

Gammelkatten här har nu fått ekologisk kattmat, mycket mer kötthalt än i annan kattmat. Givetvis bättre för honom. Han är så gammal så någon sensationell övergång på rått kött är inte att diskutera som det verkar, lyckas inte ens lura i honom äggula.

Jag har svårt för danskt kött för dom föder sina griskultingar med gris! Alltså kan en gris äta sin egen mamma typ, och vad får den cirkeln för utgång för oss som konsumenter? Gris som ätit skit, och stått i skit, är väl inte så ultimat föda? Inte heller att stötta en sådan djurhållning, egentligen, eller? Inte jag när jag får välja iaf!

Därför är givetvis KRAVkött trevligt, men hur fungerar det då i praktiskten med tex hund och katt sen? på www.gronagardar.se kan man köpa nötputs från KRAV nötdjur billigt, DET lät ju lockande i mina öron och finns här i Göteborg! Super! Så visst, i praktiken köper inte ens jag KRAV fullt ut ut i minsta köttbulle, men jag försöker, och jag tror det gör skillnad, och att man mår bättre själv i själen för djuren, och näringsmässigt när det är friska djur som vuxit och ätit riktigt! Därför är det en stor fördel att kunna erbjuda mina "blivande" djur det igen, kul att kolla runt, jag är riktigt sugen på djur nu asså!

Visst, jag köper kanske inte helstyckad färsk KRAV kycklingben till en hund, SÅ rik är jag tyvärr inte. Men om man kan få med en del ekologisk och kravmärkt köttbit i deras kost känner jag mig nöjd och glad, jag vet, jag är liiite miljöskadad! :-)

Ska klura mer på BARF och min egen hälsa fram tills jag kommer på något bättre och skriva om.. Godnatt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback