Vad menar jag?

                                                                 Datum: 2010-09-04 / Tid: 17:53:39
Folk har frågat mig lite sådär vad jag menar med mitt sätt att tänka. Jag menar att folk i hundvärlden gör så gott dom kan, men det saknas kunskap. Jag säger inte nödvändigtvis att jag har alla svar, men jag säger att jag tror mer på djur än annat folk.

Folk ger upp för lätt. Folk avlivas hundar och kallar dom aggresiva utan anledning. Understimulerade hundar utan gränser kan inte bli annat än fel. Jag pratar om två folk inom hundvärlden som folk hyser stor respekt till. Det talas om Cesar Millan. Hundens hopp. Han är fantastisk! Sen kan ingen vara 100 procentig, jag köper inte alls el / stackel! Men jag förstår det, i vissa fall dessvärre. En hund som är hur aggresiv som helst kan vara väldigt farlig, så då leker man med tanken om el eller för att hindra den att springa iväg för att då bromsa den.

Jag blir faktiskt vansinnig. Det värsta jag vet är elhalsband, det kan nog knäcka en hund totalt. Men han är som en hund i psyket. Och vad mycket bra han gör ändå. Mirakelgubben! Han inspirerade mig att klura ut Chilis lösningar själv ibland. Hon var ju lite tossig när hon kom, fragman som flög och det var värre än vi trott. Givetvis att flytta in med katter om man är katthatare och har kattfobi är ju inte det ultimata, men vilken kattälskare hon var innerst inne. Jag saknar dom hela tiden. Oförstårligt att dom försvann ifrån oss alldeles för fort :-(

Iaf, Det Cesar har som alla andra instruktörer och bortförklringsexperter har, är tillit till djuret. Ett djur kan förändra sig så otroligt mycket, om dom bara får det dom behöver. Den andra "idolen" I Sverige är Fredrik Steen som nu även kommit ut med böcker.

Bra serie, på vissa sätt! En eloge till hans sätt att skriva och förklara, dock är han otillräcklig. Jag kan inte släppa att han avlivade Harley, tyvärr. Harley behövde mer förståelse, en mer konkret ledare, och det som herr Steen inte kunde ge, TID! Chilis rehablitering tog totalt 4 månader. Men det var värt det. så lång tid sen av harmoni. Men man måste hjälpa hunden genom kaoset. Mirakel sker inte över natten!!

Vi människor har så bråttom idag. Man kan göra radikala förändringar, och hunden kan anpassa sig till mycket på kort tid, men den behöver få ut sina instinkter och tydliga nya regler, och bättre lösningar för att lita på dig. Och först då kan man göra sin hundrelation hel.

Det var ett av kraven vi hade för Dale, numera känd som Boo, en hund i USA som jag fixade en film av. Filmen var inspirerad av en hund som hette Stanley, ni kan se hans film här.

http://www.youtube.com/watch?v=NC-iYKKe_pM

Så söt. Han fick det bra sen! ;-) Iaf, jag tror en grupp som heter Friendly Giants kommer ta Boo, dom såg min film och har pratar med Christy som har Boo på ett hundpensionat för att undvika hetsavlivningen i Texas. Jag ska uppdatera er när jag vet mer.

Måste bara klura på att "hålla mig till ämnet" i mina inlägg :-) Jag har så mycket att säga så jag tappar tråden ibland har jag märkt :-D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback