Euthanized

                                                                 Datum: 2010-05-24 / Tid: 19:59:07
I USA är hundar mer förbrukningsvaror än andra länder. Det är irriterande och alla "killing-shelters" är hemska betonghund ställen med oftast vad jag fått erfara, ca 2 veckor att leva.
Några klarar sig såklart, men i mina ögon alldeles för få.

Jag har börjat följa många hundars öde, eftersom jag inte kunde styra över mina hundars liv..
Och jag hittar ingen tröst längre, bara ännu mer misär. Om man åtminstone kunde försöka rädda några till, lite snabbare. Givetvis är det ett önsketänkade.

På sätt och vis kan jag sakna den formen av hundstall i Sverige, det som faktiskt finns i Sverige får rätt så snabbt ut sina hundar, några avlivas förstås i det tysta. Det är väl, antar jag, dom "utvärderade" hundarna som är opålitliga, som inte får försåelse och vägledning utan hellre avlivas, onödigt o göra jobbet, lättare och skylla på hundarna.

Hade vi då haft, akuthundstall hade kanske fler faktiskt lämnat in, och veteraner som mig som sett ett ansikte på nätet kunde åkt dit och hämtat ut hundar hem till mig, som jourhem, allt för att rädda deras liv innan deras bäst-före datum gått ut. Visst kan man hjälpa blockethundar, men det är svårt att veta där vilka som verkligen är akuta. Mörkertalet är stort och därför har jag inte så mycket till övers för vetrinäryrket. "Vi tröttnade på Fido 8 månader, GODNATT" *spruta* "Vi har inte plats för Kalle jättehund, det visste vi ju inte innan, daaaah" *spruta*..

Ohwell..

"En död hund lider inte" Jag vet, jag hör det på hundforum allt för ofta. Men en död hund lever inte heller! Dom har så många färre år än oss, kan dom inte iaf få leva dom få åren, och leva dom bra? Missförstå mig rätt, efterfrågan på hundar i Sverige är mindre än tillgången. Därför vet vi att svenska hundar också hela tiden avlivas. Och speciellt raser som pitbull, amstaff, rottweiler. Ofta hettempramentade hundar utan stimulans som man inte försöker ge en ritkig chans. Svarta hundar är också extra utsatta. Det är väl färgen som är mindre tilltalande? Hur som helst..

Avslutar härmed med ett av offrens ansikten. Tycker det kan vara bra för er att se, ni som tycker dom ska dödas, och inte importeras, osv.. Ni som inte vill ge dom en chans, se på henne, Wasabi amstaffmixen med den fina starka personligheten och som skötarna sa "The goofy smile" Se, Sörj och säg godnatt.


Kommentarer
Postat av: Lisa

Ger det inte mer effekt om man går ut och informerar ist för att lägga sin energi på att försöka rädda ett fåtal?

Åtgärda orsaken ist för sekundens "problem".

2010-05-25 @ 09:48:30
Postat av: Mikaela

Givetvis, men jag tycker man ser och hör mycket förebyggande arbeta som folk förkastar. Såsom kastrering i just USA, Irland osv. Mindre (oönskade!) valpar ger såklart mindre oönskade hundar på sikt.



Däremot tycker jag folk har en lustig inställning till att rädda hundar, bara för att man inte kan rädda alla, behöver det ju inte betyda att man inte kan rädda "en"?



Det är synen jag tycker är hemsk, att det har blivit förbrukningsvaror i alla länder. Djur ska uppskattas, inte förkastas!

2010-05-25 @ 11:30:18
URL: http://kelagirl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback