Fredrik Steen

                                                                 Datum: 2010-04-21 / Tid: 23:14:00

Åhå vad arg jag blir! Måste sluta läsa hund när man nu är hundlös :(

Iaf Fredrik Sten har aldrig fascinerat mig, denna mannen tror att ledarskap handlar om kopplet och ryck och slit.
Please, du gör mig ledsen Fredrik. Mycket ledsen. Jag tror på att vara lugn, och inte uppmuntra en hyperaktiv hund. Jag tror på att kunna lägga ner sin hund för att befästa ledarskapet om den som unghund hoppar på dig, biter i kopplet eller på annat sätt utmanar dig. Man måste kunna säga till, absolut.

Men varför detta slit i kopplet?!
Och vad är det med Sverige och hundar egentligen? Man pratar om att utvärdera hunden, för att kunna avliva den med gott samvete. Det var iaf vad han gjorde med Rottweiler Harley. Jag glömmer aldrig Harley. Hunden jag aldrig träffade.

Fredrik Steen såg Harley som opålitlig, och farlig. Surething.. jag köper det inte.

En 1 årig rottweiler, ouppfostrad var han, understimulerad, och så hade han heller inget företroende för Fredrik Steen eftersom han ifrågasatte honom, visade osäkerhet och då vrålar Fredrik på honom och rycker och håller på, vaddå befästa ledarskapet? Sen ska han bli väktarhund, så han tar en understimulerad Rottweiler, utan ledare, och om han nu skulle representera ledare, så var han för hunden ny i rollen. Sen ska hunden klara ett väktarprov på en bana, med en ledare den inte litar på. Harley klarar inte banan. Harley omplaceras inte mer. Harley avlivas.

Vad säger det mig? Ja, man underskattar samspelet som krävs för att utbilda en hund, det krävs en ledarfast tillit till föraren. Det krävs motion, regler och trygghet. Mest av allt krävs tillit. Det är mitt ledord. Tillit. Att lita på hunden, och få hunden och lita på dig. Man kan uppnå mirakel, som att få en katthatande hund att bli en kattälskare. Chili, vårat lilla älskade föredömme.

Harley hade tyvärr inte den möjligheten, han hade krav utan förståelse, Han var vilsen, rädd och i Fredriks sällskap, ensam. Harley fick inte en rättvis chans. Harley var missförstådd, och alla som sa att det var en befogad avlivning hade vansinnigt fel i mina ögon. Ägarna tog inte sitt ansvar och skyllde på hunden. Varför kan inte hundägare rannsaka sig själva? Skyll inte på hunden, skyll på er själva.


Kommentarer
Postat av: Ida Seander

Hej!

Jag har följt din blogg och nu känner jag att ja måste kommentera! Du skriver så otroligt bra och har en fantastisk syn på hunduppfostran och ledarskap! Det märks verkligen vilken kunnskap du har. Du skriver att Ninja var ett föredömme för hundvärlden men jag vill tilllägga att jag tycker att du är ett föredömme för hundägare! Jag är själv inne i hundvärlden och jag önskar att de fanns fler som hade samma syn och inlärningssätt som du skriver om.

Ville bara säga de! Jag önskar dej all lycka i framtiden och hoppas verkligen att allt löser sig för dej!

/ Ida

ps. de är otroligt fint hur du engagerar dej för utsatta hundar också!

2010-04-22 @ 10:44:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback