Förbjud kamphundar! Hjälper det?

                                                                 Datum: 2010-06-07 / Tid: 10:47:00
Okej jag är bestött! Har jobbat mycket och inte orkar skriva, och igår stod det Kamp/Mördarhundar ska förbjudas i Danmark! Katastrof! 11 hundraser ska inte få finnas, utöver dom tidigare två förbjudna raserna. Däribland hade våran Chili inte varit välkommen. När man tänker så känns det väldigt nära. Även Bullmastiffraserna ligger i riskzoonen, då det tydligen också är en "muskelhund".

Jag vill gå rakt på sak och säga att jag är så upprörd så jag vill skrika. Det handlar ju inte om rasen, utan om ägaren i andra sidan kopplet! Vi måste stoppa hundrasismen!

Jag är för alla hundar, och jag är för alla människor, men jag ska skriva lite i mänsklig form och se om det kanske kan träffa lite mer rätt, för folk verkar inte förstå vad dom yttrar sig om!

I Somalia, Irka och Afghanistan, tex, är barn med i krig. Det är alltså krigsbarn. Dom blir aggresiva och kan skjuta ihjäl en annan människa. Förbjud dom! Eller? Jag menar dom kan skjuta en annan människa, dom kan ju inte komma hit och para sig, det ligger ju i generna! ELLER? Faktum är, att det är uppfostran och omgivningen som skapar krigsbarn, skulle det på något sätt vara genetiskt? Ja, ett krigsbarn med krigsföräldrar kan ha lättare att döda än ett okrigsbarn i ett okrigsland, men det beror inte på genetiken, det beror på omgivningen och att dom fortsätter växa upp och se föräldrarna skjuta. Så är det med hundarna med. Att ta en 8 veckors valp och säga "den har aggresiva anlag" är vansinne!! VANSINNE!



Alla valpar har alla förutsättningar att sluta bra. Med den vettig förebild. Dvs om ett krigsbarn föds i ett krigsland men direkt kommer till, tex Sverige, så är ju inte det något som utvecklar hur det barnet blir när den kommer ifrån det landet, om det görs i tid innan den börjar förstå vad som pågår. En valp är samma, den kan ha föräldrar som bitit, men det har inget med valpen i sig att göra. Sen spelar "muskelhund"sidan i i den bemärkelsen att det är som brukshundar, den behöver aktiveras, mycket!

Alkohol är ju farligt , och folk som dricker det blir farliga i många fall. Allt från våld i hemmet osv blir värre med alkohol, men jag vet, istället för att förbjuda alkohol (som i vissa fall kan gå jättebra att dricka om man hanterar det med sunt förnuft, och i vissa fall kan bli "för mycket") Men, istället för att förbjuda alkohol, förbjud alkolister! Ja! bra, för om man förbjuder alkolister så slutar dom med det, det är inte så att om man tex förbjuder vodka, kommer ha folk som istället börjar med gin? Asså, fatta min tanke, om man förbjuder en sak tar det inte bort problemet. Förbjud pitbull, amstaff etc säger inte att inte rottweiler,boxer är nästa att bli fel hundägares nya leksak. Dessutom har polisen schäferhundar, som kan attackera, så det ligger väl med i bra blivande kamphundszoon? Ta bort något, så kommer det något nytt, så är det.

Att arbeta utifrån problemet är en förutsättning, att införa hundkörkort är en annan sak, och kanske, behöver vi faktiskt det. Man behöver få upp ögonen för att ha hund är ett ansvar! Inget man kan göra på en kafferast om det ska fungera hela livet. Dessutom, jag hade själv en av två hundar som var kamphundsraser i. Hon var vad många kallade omöjlig i sitt katthat. Aggresivitet. Eller? Nej, jag fick chansen att jobba med Chili, och äga henne i ett års tid. Katthatet bestod av osäkerhet, som istället blev aggresivt. Med rätt metoder och något som jag fick erfara, TÅLAMOD, så gick det. Det gick jättebra! Hon älskade våra katter på slutet! ÄLSKADE!

Vad jag lärde mig av Chili, våra AMSTAFFblandis, var mycket. Otroligt mycket. Även dom hundar som hamnat fel har en framtid, det behövs bara mer som mig, och midre som riksdagsledamoten Rolf Gunnarsson (M) som är för ett förbud.

Men ett hundkörkort kan vara en bra grej om folk och uppfödare följer det! Jag menar det finns fall där folk inte tar hand om sig själva, eller blir ifråntagna sina egna barn, men hund det skaffar dom hur lätt som helst, och vad säger inte då det om hur den hunden troligtvis utvecklas? Självklart vill jag att dessa raser hamnar rätt, och att folk förstår att regler, motion och en konsekvens ägare är A och O.

Hoppas nu hundsvergie jobbar TILLSAMMANS för en bättre lösning för hundarnas skull, istället för att skjuta problemet vidare till andra raser!

Nedan är Danmarks lista på förbjudna raser.





Pitbullterrier

Fila brasileiro

Dogo argentino

Amerikansk staffords-hireterrier

Tosa inu

Boerboel

Kangal

Centralasiatisk ovtcharka

Kaukasisk ovt-charka

Sydrysk ovt-charka

Tornjak

Sarplaninac

Staffordshire bullterrier

Amerikansk bulldog


Kommentarer
Postat av: Rita

Oj, vad bra skrivet! Jag håller fullständig med dig. Det är i 9 fall av 10, så att felet finns hos ägaren. En hund blir ju vad man gör den till. Och vad händer om dom förbjuder dessa raser, jo, de använder andra raser.....och vad har vi då kvar till slut?



Ha en bra dag!

Kram/Rita

2010-06-08 @ 08:20:05
URL: http://ritazdesign.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback