Upp och ner som vanligt

                                                                 Datum: 2010-07-13 / Tid: 21:30:51
Det har varit upp och ner på tankarna, nertankarna har mestadels bestått av saknad, men även snurr och framtidplanering. Dock verkar det lösa sig på ett plan, det är väldigt nära faktiskt, och det är skönt om en av 3 saker klaffar snart :-)

Klurar en del på det här med vovvar, såklart! Utöver minst 1 bullmastiff så känns det lockande med andra raser, vi vill ju ha två vovvar liksom! :) Jag har en stor förkärlek till Rottisarna, jag tycker dom är så pampiga, uttrycksfulla och dom passar bra in i det som vi gör, ridturer och luffsa runt i skog och mark, bada och åka runt på Västkusen, vara med vid sociala familjegrejer och rent allmänt vara en underbar kompis. Dessutom i samma storlek som en bullmastiff. Men visst vi pratar om det, och allt runt Rottweiler till Husky och även Amerikansk Bulldog eller Ridgeback. Vanliga mastiffer och Grand Danios är ju hur läckra som helst, men tror att storleken är, tro det eller ej, för stor.

Det är inte riktigt den extrema typen vi tänker på i första hand, utan en glad, pigg och stor kompis, till våran blivande kompis! (Bullmastiffen) för en bulle kan vi inte leva utan! Eller är man så kär i rasen att man kör den rakt igenom? Eller kanske en söt amstaff eller liknande? Bort går jakt, och fågelhundar.

Blodhund är dessutom en oerhört ovanlig, men rolig ras med sina söta öron. Har dock aldrig träffat en så det är lite svårt att yttra sig om den. Dock är det en drivande hund, vet inte om det är så klockrent? Visst, En Ridgeback är en släng av jakthund, men det är ju inte till det extrema om jag fattat det rätt. Hur som helst så är det kul att kolla på raser. Huskys tycker både jag och Filip är läckra för det är ändå drag men en vanlig, piggare hund som lätt kan hänga med i stallet och skogen.

Det konstiga är att när jag nu tänker på "andra" hundar så räknar jag från 2, alltså 3e hunden. Men att en hund blir hund nummer 1 är verkligen bakvänt. Ninja och Chili känns så närvanade ändå på något vis. När man tänker hundarna tänker man inte våran blivande bullmastiff och våran blivande något annat. Kanske kan man hitta en trevlig omplacering i ung ålder med, vi får helt enkelt se. En hund i taget helt enkelt ;-)

Nåväl. Valpfeber och Valpfrossa känns lockande, men huvudet är inte med! När man får se lite valpar kanske man fattar bättre, jag är faktiskt väldigt sugen på att göra det igen, jag känner mig lite laddad för valp nu, och det är för vår del bra att ha väntat. Eftersom man förlorade allt hade man inget, så tillfället var fel. Jag vill uppfostra den perfekta, charmiga typen av hund igen. En levnadsglad, busig, påhittig kompis, som man känner en total tillit till och som känner det tillbaka. Yupp, en hund blir vad man gör den till! Och om vi tittar på våra vovvar så vet jag att vi gjorde "en hel del" rätt ;-)
Jag skryter inte, jag säger bara att jag fattar.

Kanske har Eldir påverkat min djursyn på ett djupt sätt. Jag menar man måste vinna en häst tillit, den vill naturligt, om den varit vild, fly ifrån än. Nu får man inte på något sätt blanda ihop hund och häst, men en häst måste man vara så precis med. Man måste belöna rätt, för att uppnå rätt önskat beteende och få hästens vilja att bli ens egen. Även fast hunden är ett rodjur måste man ändå se dom sakerna i uppfostran, säg till när den gör fel när den gör det, inte en sekund försent! Berömma precis när den gör rätt, och inte vara långsint. time-out finns INTE i hundvärlden gott folk! även om folk försöker tro det, man kan inte "skicka en hund till sitt rum" Det är inte djupsint tänkt! Det är sånt man gör med ungar, och hunden är ingen unge! DEN FATTAR INTE! Var inte orättvis bara för att hunden av naturen vill vara nära och är flockdjur, för sabba förtroendet en gång, det tar 1000% att bygga upp igen. Så läs på, och använt sunt förnuft och motion för att få den harmonisk :)

Kommentarer
Postat av: Jessica och diya

Håller med dig att Bullmastiffer och Rottisar är helt underbara hundar båda två...vi får hoppas att vi får en kull med "Bullweilers" här i höst...isåfall hör jag av mig omg...

Vi tänker på er!

Kram

2010-07-17 @ 15:59:24
URL: http://www,freewebs.com/jums99/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback